Als je een product maakt of lanceert of een bedrijf start, dan is het moeilijkst deel het krijgen van je eerste klanten. Daar ben je altijd te optimistisch over. Dan hoop je altijd dat kwaliteit zichzelf verkoopt. Helaas, dat is niet zo, weet ook ik uit de praktijk ;-)

Investeer en oprichter van YCombinator Paul Graham schreef hier al in 2013 een mooie post over met als titel 'Do Things That Don't Scale'.

"The most common unscalable thing founders have to do at the start is to recruit users manually. Nearly all startups have to. You can't wait for users to come to you. You have to go out and get them."

"Stripe is one of the most successful startups we've funded, and the problem they solved was an urgent one. If anyone could have sat back and waited for users, it was Stripe. But in fact they're famous within YC for aggressive early user acquisition."

"Startups building things for other startups have a big pool of potential users in the other companies we've funded, and none took better advantage of it than Stripe. At YC we use the term "Collison installation" for the technique they invented. More diffident founders ask "Will you try our beta?" and if the answer is yes, they say "Great, we'll send you a link." But the Collison brothers weren't going to wait. When anyone agreed to try Stripe they'd say "Right then, give me your laptop" and set them up on the spot."

Als founder of oprichter of geestelijk vader of moeder moet je die extra stappen zetten, moet je dingen doen die niet schaalbaar zijn. Tegen de tijd dat dat niet meer kan, heb je een luxe probleem en aangetoond dat er een markt voor je product is.

Het is daarom dat ik nu alle mensen die zicht ooit bij de Productschool aanmeldden aan het mailen ben. 1 voor 1. Niet met een massamailing, maar met de hand. Omdat een nieuwsbrief eerder ongeopend blijft dan een gewone mail. En omdat ik hiermee duidelijk wil maken hoeveel betrokkenheid en geloof ik in de Productschool heb.

Of dat genoeg is? We gaan het zien!

Lees de blogpost van Paul Graham.

>>> http://paulgraham.com/ds.html

 
(De Productschool werkt natuurlijk het allerbeste als je Premium (25 euro ex btw p/m) of Deluxe (100 euro ex btw p/m lid wordt ;-) ! Meer info: http://www.productschool.nl/leden)




Post a comment

Log in